2017. júl. 23.

Skam (Szégyen)


Húgom hosszadalmas győzködése után kezdtem bele a sorozatba, bevallom kissé szkeptikusan. Az utóbbi években nagyon más lett az ízlésünk és nekem nem igazán szoktak bejönni azok, amikért ő annyira odavan. Miután többször biztosított róla, hogy nekem ez a sorozat tetszeni fog és hogy tisztára olyan, mint a Skins (mármint az eredeti brit verzió, amit régen annyira imádtam), akkor gondoltam adok neki egy esélyt. Úgyis régen néztem már tinikről szóló sorozatot, úgy voltam vele, ha nem jön be, akkor is legalább megpróbáltam. Lássatok csodát, húgomnak igaza lett... rögtön magába szippantott a Skam és alig pár nap alatt ledaráltam a teljes sorozatot.

Mondjuk ez nem olyan nagy teljesítmény, hisz összesen 4 évad készült (idén az utolsó, júliusban ért véget a sorozat), évadonként 10-12 résszel és részek kb 20-30 percesek. Vagyis nem olyan hosszú a sorozat, ha belegondolunk. Az sem tántorított el, hogy norvég sorozat révén csak felirattal lehet online megnézni, hisz természetesen nincs hozzá magyar szinkron. Nem annyira ismert nálunk a Skam, amit nagyon sajnálok, mert van annyira jó, mint a brit Skins volt anno. Nehéz volt az elején megszoknom a norvég nyelvet, hisz olyan fura a hangzása és a kiejtése, és mivel egy kukkot se értek belőle, így teljes mértékben csakis a feliratra voltam utalva. Aztán ahogy magával ragadott a sorozat, már nem érdekelt, hogy felirattal kell néznem, hisz így is működött a dolog.


Miről szól a Skam? Egy sorozat, mely egy fiatal baráti társaság mindennapjait mutatja be, akik ugyanabba az iskolába járnak. Mind a négy évadban más a főszereplő, de a fő történetszál mellett természetesen a többiek is szerepet kapnak, de akkor inkább csak mellékszereplőként vannak jelen. Tetszett ez a koncepció, a Skinsnél is valami hasonló volt, csak ott minden epizódban volt más a központi karakter, itt pedig egy teljes évad egy adott karakterre fókuszál.

Megismerhetjük a norvég tinik életét és szokásait, ami érdekes volt számomra, mert nem sokat tudok a skandináv országokról, főleg Norvégiáról nem. Persze a norvég tinik se mások, mint a tinik bárhol máshol a világban, de például megtudtam, hogy milyen fontos számukra a Russ időszak végzős évükben vagy a Russ busz és minden ehhez kapcsolódó program és szokás. Kicsit emlékeztetett ez arra, hogy a mi sulinkban is volt végzős évünkben iskolanapok, ahol diákigazgatót választottunk és ahol 2-3 napos programok voltak és milyen jót szórakoztunk.

Amit fontos még megemlíteni, hogy a sorozat milyen kiemelten kezeli a mai modern közösségi médiák szerepét a fiatalok életében. Megmutatja, hogy a közösségi média mennyire elengedhetetlen részét képezi a fiatalok életének, hogy szinte ezen élik az életüket, ezen tartanak kapcsolatot, ezen kommunikálnak, ezen követik egymást, és hogy ez nélkül szinte nem is képesek élni. Emellett fontos témákat érint és gondolkodtat el az egyes évadok központi karaktereinek története révén. Nem csak bedobja ezeket a komoly témákat, nem elnagyoltan kezeli, hanem olyan módon érinti, hogy azzal megérint és nyomot hagy az emberben.


És a karakterek, te jó ég! Olyan remek karaktereket hoztak létre az írók, hogy szinte mindenkit lehet szeretni valamiért. Mindenki egyedi és szerethető, holott nem tisztán jó emberek ők, hanem csinálnak rossz és helytelen dolgokat, tesznek hülyeségeket, veszekednek és fúrják egymást, olyan emberiek és "szürkék", mint az igazi tinédzserek. Megérint, ami történik velük, és szurkolsz nekik végig. Ott van Eva, aki kicsit sem olyan helyes jó kislány, amilyennek elsőre tűnik, vagy épp Noora, aki okos, komoly és talpra esett fiatal nőként mindig kiáll a véleménye és azon ügyek mellett, amik fontosak számára.

Chris, a kissé fura, de mindig szórakoztató fiús lány, és Vilde, aki gyakran naiv és ostoba, de abszolút szerethető és mindenben támogatja a barátait. Sana-ról se feledkezzünk meg, aki talán komornak és hidegnek tűnik, de a barátaiért akár tűzbe is menne, ha kell. A fiúk közül nekem William és Isak a kedvenceim, persze éppen teljesen más okok miatt. Ha mindez nem lenne elég, az is hatalmas előny, hogy itt tényleg fiatalok játszanak tinédzsereket, nem pedig agyonsminkelt harmincasok, akikről messziről ordít, hogy régen nem tinédzserek már.

Szeretnék mindegyik évadról írni egy kicsit, mert mindegyikben más a központi karakter és más a fő történetszál, de azért a sorozat végig összefügg és haladunk előre a történettel. A négy évad két évet mesél el, és sajnálom, hogy vége lett a sorozatnak, mert engem érdekelt volna a lányok végzős éve is, szerintem igazán meg lehetett volna még csinálni két évadot az utolsó két félévről. Nem is értem miért fejezték be... sajnálom a dolgot, de hát nincs mit tenni. Lássuk akkor mit szerettem az egyes évadokban, mert mindegyiket szerettem valamiért.


1. évad - Központi karakter: Eva
Eva történetével indul a sorozat és az első évad az ő és Jonas kapcsolatát és annak nehézségeit mutatja be. Eva megismerkedik Vilde-vel és Chrissel, majd Noora-val és Sana-val és belőlük alakul meg az a lány csapat, ami köré eztán a sorozat épülni fog. A lányok igazi jó barátnők lesznek az évad folyamán. Megtudjuk Eva hogy lett kegyvesztett a korábbi barátnőjétől, és hogy miért nem tud igazán bízni Jonasban. Megjelenik a megcsalás, az anorexia kérdésköre, a barátság és az összetartás fontossága.


2. évad - Központi karakter: Noora
A második évadban Noora lesz az új főszereplőnk és a Williammel való kapcsolatának kialakulását asszisztálhatjuk végig. Noora és William két kedvenc szereplőm lettek, és ha már itt tartunk a kedvenc párosom is, ezt nyugodtan kijelenthetem. Annyira jók együtt, annyira remek volt a történetük, hogy csak imádni lehet őket. Majd ha megnézitek, akkor megértitek, miért is lettek a kedvenceim. Itt a bizalom, a szexuális zaklatás, a szexualitás és szintén a megcsalás jelennek meg, mint komoly témák.


3. évad - Központi karakter: Isak
A harmadik évadban szerencsére már nem egy lány került a középpontba, hanem Isak, aki a harmadik kedvenc szereplőm az előző páros után. Isak a sorozat eleje óta érdekelt engem, mert valahogy éreztem, hogy sokkal több van benne, mint amit eddig megmutattak belőle. Persze voltak utalások arra, hogy lehet, hogy meleg, de amíg nem lett biztos a dolog, addig én ezt nem vettem komolyan. Isak évadát szintén imádtam, ez a második kedvenc évadom. Isak és Even majdnem olyan kedvenc párosom lettek, mint Noora és William, de sajnos őket nem sikerült megelőzniük, így csak a második helyre szorultak. Értelemszerűen az évad komoly témája a homoszexualitás kérdése és minden ezzel kapcsolatos dolog, persze nem szájbarágósan. Isak az ékes példája annak, hogy nem minden meleg olyan, mint ahogy az általában az emberek fejében él. Ő egy normális fiú, aki a saját neméhez vonzódik és elsőnek magával kell megküzdenie, hogy elfogadja az érzéseit, majd pedig a körülötte lévőkkel és az előítéletekkel.


4. évad - Központi karakter: Sana
Ha nagyon őszinte akarok lenni, akkor ez lett a leggyengébb évad az összes közül, de talán csak azért érzem ezt, mert sosem voltam nagy Sana rajongó. Szerintem ő nem annyira érdekes karakter, hogy rá lehessen húzni egy egész évadot, inkább csak mellékszereplőként tudtam őt elképzelni. Az íróknak mégis sikerült megcáfolniuk, mert csak kreáltak neki is egy saját sztorit, ami láss csodát érdekes volt a maga módján. Itt inkább Sana vallásossága miatt az iszlám vallás kerül előtérbe, a valláshoz kapcsolódó minden tipikus kérdéssel. Mire jó a vallás, ha szétválasztja az embereket? Hogy fogadhatja el egy vallásos ember, ha olyanok a barátai, akik nem a vallása előírásai szerint élnek? Egyáltalán lehetnek így barátok? Sana is fiatal lány, és neki is megtetszik valaki, de a vallása ismét közéjük áll. Az iszlám iránti előítéletek és azok megkérdőjelezése mind megjelennek az évad folyamán.

Láthatjátok hát, hogy az évadok sok-sok érdekes és összetett karakterrel, rengeteg tinédzser drámával és komoly témákkal operálnak, mindezt pedig remek zenékkel spékelték meg olyan fiatalos hangulatban. Egyetlen negatívumként annyit tudnék megemlíteni, hogy a korábbi főszereplők később végig háttérben maradnak és mondhatni teljesen eltűnnek. Például Eva és Jonas az első évad után gyakorlatilag alig szerepeltek, vagy Noora és William, akik a második évad után szinte eltűntek a negyedik végéig. Oké, értem, hogy az ő történetük lezárult, de azért nem szűntek meg létezni, így nyugodtan szerepelhettek volna ezután is. De ez csak a személyes véleményem.

Mindenesetre imádtam a sorozatot az elejétől a végéig, még a gyengébb negyedik évadban is találtam jó dolgokat és elgondolkodtató kérdéseket. A második évad az abszolút kedvencem, melyet szorosan a harmadik követ, de összességében remek a teljes sorozat, amit mindenkinek szívből ajánlok. Ha szeretitek a tini sorozatokat, főleg, ha anno imádtátok a Skinst, akkor a Skamet nektek találták ki. Adjatok neki egy esélyt, mert megérdemli, hogy szélesebb körben ismert legyen nálunk is.
UI: Külföldön olyan nagy siker mind a nézői és mind a kritikusi körökben, hogy Amerika ismét lecsapott és egy amerikai remake-t akar készíteni belőle. Próbálja csak meg, de előre megjósolom, hogy hatalmas bukta lesz. (Hisz tudjuk mi lett az amerikai Skins-el is!)
Értékelés: 10/10

Ezen a magyar rajongói oldalon tudjátok megnézni a sorozatot:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...