2017. jún. 13.

Tabitha Suzuma: Kimondhatatlan

Fülszöveg:
A szerelem nem ismer határokat…
Lochant és Mayát a testvéri szálakon túl mindig is mély barátság fűzte egymáshoz. Mivel alkoholista anyjukra nem számíthatnak, közösen nevelik három kisebb testvérüket. Ez a megpróbáltatásokkal teli élet – és a köztük lévő tökéletes összhang – a megszokottnál jóval közelebb hozza őket egymáshoz.
Olyan közel, hogy végül egymásba szeretnek.
Lochan és Maya tudja, hogy a kapcsolatuk vállalhatatlan, és nem folytatódhat tovább. Ám tehetetlenek, mert amit éreznek, az semmihez sem fogható…


Kicsit komolyabb témák felé evezve került a kezembe a könyv, amit ki tudja mióta olvasni szerettem volna. Mikor végre megjelent magyarul, akkor minél hamarabb le szerettem volna csapni rá, de sajnos csak most jutottam el odáig, hogy végre olvashassam. De miért is érdekelt engem annyira Suzuma regénye? Egy olyan szerelemről szól, ami abszolút tiltott és tabu a legtöbb ember szemében. A testvérek közötti szerelem.

Ötletem sem volt, hogy fogja az írónő felvezetni és bemutatni ezt a kényes témát úgy, hogy azért ne undort vagy viszolygást váltson ki az olvasóból. Sok olvasó áradozva mesélt a könyvről és az élményről, amit általa kaptak, így igen nagyok voltak az elvárásaim. Azért se tudtam elképzelni, hogy lehet megírni egy testvérek közötti szerelemről szóló történetet, mert nem tudtam sehogy sem elképzelni, hogy mi miatt szerethet egymásba két testvér, akik együtt nőttek fel. (Itt most felejtsük el az a valószínűbb esetet, mikor a felek számára csak később derül ki, hogy valójában testvérek, mert korábban nem tudtak róla.)

Lehet, hogy velem van a baj, de nem tudom megérteni az írónő által bemutatott indokot. Nekem ne próbálja eladni senki, hogy két testvér egymásba szeret, csak mert az anyjuk és az apjuk feléjük se néz, és nekik kell gondoskodniuk a kisebb testvéreikről. Ettől maximum szoros kötődés és összefogás alakul ki közöttük, igazi barátság, de semmiképp se szerelem. (Ilyen például a Shamelessben Fiona, Lip és Ian testvéri kapcsolata.) Az egyik nagy problémám a könyvvel tehát az, hogy számomra ez nem elég magyarázat arra, hogy miért is szeretett egymásba Lochan és Maya.

A másik, amit nem értek… még ha ez elég ok lenne arra, hogy egymásba szeressenek, akkor miért pont ennyi idő után? Miért nem már évek óta? Eddig normális testvérekként funkcionáltak, aztán egyszer csak beugrik nekik, hogy márpedig ők szeretik egymást, és hogy milyen nagy kín, hogy nem lehetnek együtt. Számomra túl hirtelen jött a váltás a testvéri kapcsolatból a szerelembe, és nagyon furcsa volt az átmenet. Egy nap mindketten megkattantak és már azon kezdtek el nyavalyogni, hogy mennyire szeretik egymást. Így ha nagyon gonosz akarok lenni, akkor azt kell mondjam, hogy a könyv alap váza, a magyarázat a tabu témára elég felszínes és érthetetlen módon lett felvázolva, amitől nem tudtam hasra esni, sőt… inkább csak néztem nagyokat.

Mindezzel persze nem azt mondom, hogy nem tetszett a könyv, mert akkor hazudnék. Habár az indok és a magyarázat számomra nem elég, mégis teljességgel átéreztem Lochan és Maya kapcsolatát. Ha minderre egy sokkal érthetőbb és reálisabb okot kaptunk volna, ha normálisabban fel lett volna vezetve, akkor ütött volna hatalmasat. Nem tudom… kicsit úgy érzem, hogy a tabu téma miatt lett olyan felkapott ez a könyv, mert igazából mindenki amiatt vette csak a kezébe. Még én is. Ha egy szimpla romantikus történet lett volna két idegennel, vagy teszem azt mostohatestvérrel… máris csak egy sablonos, csöpögős szerelmi történetként maradt volna meg mindenki tudatában.

Két dolgot semmiképp se akarok kihagyni, mert ez a kettő tetszett a leginkább a könyvben. Az egyik a káros családi háttér bemutatása és hatása főleg a gyermekek életére. Lochan és Maya apja lelépett, anyjuk pedig kiégett 40-esként fiatalabb pasit hajkurászva esténként issza le magát a klubokban és gyakorlatilag tojik a gyerekeire. Így főként Lochan, de Maya segítségével veszi magára az összes terhet, ami a szüleik feladata lenne. Szomorú volt olvasni, mennyire nehezen boldogulnak, hogy mennyire megnehezíti az életüket a helyzetük, és hogy ez a szomorú sors mennyire rányomja a bélyegét a személyiségükre. Ahogy összetartottak mindennek ellenére, ahogy Lochan és Maya kezelte a helyzetet és nevelte a kisebb testvéreiket, szívfacsarító volt számomra.

A másik, amit imádtam, Lochan karaktere. Számomra Lochan a könyv főszereplője. Persze elvileg Lochan és Maya is narrátorok, de Maya mellett Lochan sokkal összetettebb és bonyolultabb karakternek tűnik, amitől egyszerűen imádtam őt. Lochan a családi helyzetük abszolút áldozata minden lehetséges módon, ő sínylette meg leginkább. A személyiségét nagyban befolyásolta, a társas kapcsolatait tönkretette, a jövőbeli terveit totálisan elfeledtette vele mindaz, ami történt velük. A végén önzetlenül cselekedett és feláldozta magát, vagyis ő bukott a legnagyobbat. Nem hittem volna, hogy ilyen véget ér a könyv, de nekem iszonyatosan tetszett, mert tudjátok, hogy mennyire szeretem a tragikus történeket. Mellette Maya karaktere elnagyoltak és kidolgozatlannak tűnik, legalábbis számomra, mert őszintén szólva nem is nagyon tudnék mondani rá semmit, amitől közel került volna hozzám.

A végén pedig itt a kérdés, amit a könyv is érintőlegesen pedzeget. Tényleg olyan rossz és elvetemült dolog a testvérek közötti szerelem, ha mindkettejük beleegyezésével történik? Miért baj az, ha két ember szereti egymást és azzal nem ártanak senkinek? Mert lássuk be, ez csak rájuk tartozik és senkinek semmi köze hozzá. Azt se tudtam, hogy a vérfertőző kapcsolat miatt börtönbe kerülhet egy ember, legalábbis Nagy-Brittaniában biztosan, mivel ott játszódik a könyv. (Ezzel is okosabb lettem!:) Ha belegondolok, és félreteszem az ellenérzéseimet a vérfertőzés iránt, akkor kissé felháborodhatnék azon, hogy két embert börtönbe zárhatnak azért, csak mert szeretik egymást. Nagyon érdekes ez a dolog, lehet kicsit beleásom magam a témába.

Nem egy rossz könyv ez, mert voltak olyanok elemek, amik tetszettek benne. Imádtam a komplikált családi helyzet bemutatása, Lochan remekül összetett és szerethető karakterét… csak a fő történetszál alapjait és a vérfertőzés kialakulásának magyarázatát és bemutatást nem tudtam egyszerűen így elfogadni. Számomra mindez kevés, és nem magyarázza meg, hogy Lochan és Maya mitől szerelmesedtek bele egymásba hirtelen. Vegyes érzéseim vannak a könyvvel kapcsolatban, de a felsorolt negatívumok miatt, csak egy közepes olvasmány számomra.

 További információk a könyvről:
Értékelés: 5/3

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...