2014. febr. 28.

Február: Top 5 fantasy Young Adult (ifjúsági) könyv


Ebben az évben minden hónapban toplistákat tervezek összeszedni különböző témában, és így megmutatni nektek, hogy melyek az örök kedvenceim az adott témakörben. Januárban a TOP 3 vámpíros könyvet láthattátok, és februárra pedig a TOP 5 fantasy Young Adult (ifjúsági) könyvet gyűjtöttem össze. Ebben a műfajban vagyok igazán otthon és ebből olvasok a legtöbbet, pedig nem vagyok már tinédzser.

Egyetlen gondom a YA könyvekkel, hogy manapság egyre inkább azt veszem észre, hogy ugyanarra a kaptafára készülnek, ugyanazok a klisék, hibák, történeti csavarok (és a szerelmi háromszögek) ismétlődnek újra és újra csak épp más környezetben, amiből kezd igazán elegem lenni. Ennek ellenére nem adom fel a YA könyveket, mert igenis vannak jók és egyediek köztük, amiket máig imádok.

Ez persze csak a saját szubjektív kis listám, és mivel YA könyvekből olvastam a legtöbbet, így most TOP 5 lista érkezik. Nézzük!:)

(Utoljára frissítve: 2014. aug. 29.)

Februári téma: TOP 5 FANTASY YOUNG ADULT KÖNYV

1. Cassandra Clare: Csontváros és a A Végzet Ereklyéi sorozat

Fülszöveg:
Amikor a tizenöt éves Clary Fray elindul a Pandemonium nevű New York-i klubba, aligha számít rá, hogy egy gyilkosság tanúja lesz – amit ráadásul három, különös tetoválásokkal borított és bizarr fegyverekkel hadonászó tinédzser követ el. A holttest aztán eltűnik a semmiben. Nehéz kihívni a rendőrséget, ha a gyilkosok mindenki más számára láthatatlanok, és semmi – még egy vércsepp sem – bizonyítja, hogy egy fiú meghalt. De fiú volt-e az áldozat egyáltalán?
Így találkozik Clary először az Árnyvadászokkal, akik azért küzdenek, hogy megszabadítsák a földet a démonoktól. Közülük való az angyali külseje ellenére igazi bunkó módjára viselkedő Jace is. Clary egyetlen nappal később, akarata ellenére már bele is csöppen Jace világába: édesanyja eltűnik, őt magát pedig megtámadja egy démon. De miért érdekelne egy démont két olyan hétköznapi mondi, mint Clary és az édesanyja? És hogyan tett szert Clary egyszer csak a Látásra? Az Árnyvadászok tudni szeretnék…


Nagy rajongója vagyok az eredeti trilógiának, és ebben a műfajban ennél nem igen olvastam jobbat. Imádom a világot, a karaktereket, Clare humorát, Magnust valamint Sebastiant, és még mindig nagy kedvencem a sorozat, annak ellenére, hogy már nem vagyok olyan lelkes, sikítós rajongó, mint annak idején. A negyedik rész borzalom, az ötödiket újra szerettem és nagyon bízom benne, hogy egy méltó befejezést kap a sorozat és hogy végre tényleg vége lesz a hatodik könyvvel.

2. Kerstin Gier: Rubinvörös és az Időtlen szerelem trilógia

Fülszöveg:
Mitévők legyünk, ha egyszerre a múltban találjuk magunkat, és csak annyit tudunk, hogy az üküküküküknagyapánk lovát Kövér Anninak hívták? Úgy van: megőrizzük a hidegvérünket. Legalábbis ezt próbálja tenni Gwendolyn, amikor kiderül: nem elég, hogy ő örökölte a családban az időutazásért felelős gént, de ráadásul az a feladat is neki jutott, hogy rendbe szedje a múltat. És mindennek a tetejébe épp ezt az arrogáns Gideont kapja útitársul! Az össze nem illő páros kénytelen-kelletlen beleveti magát a nem éppen hétköznapi kalandokba. Gwendolyn hamarosan megtapasztalja, hogy az ellentétek alighanem tényleg vonzzák egymást, és ez régen sem volt másképp. És, hogy már a múltban sem úgy mennek a dolgok, mint egykoron…

Az egyik legjobb YA könyv a kínálatból, mert minden megvan benne, amit egy ilyen könyvnek tudnia kell. Eszméletlen humor, szerethető főszereplő, egyedi történet, aranyos tini romantika, és valami egyáltalán nem elcsépelt téma, vagyis az időutazás, ami persze az elejétől a végéig logikusan meg van magyarázva. És ki ne hagyjam a kis Xemeriust, aki egyszerűen egy egyéniség!

3. Maggie Stiefvater: A Hollófiúk és a Hollóciklus sorozat

Fülszöveg:
Nem látó csak két okból pillanthat meg egy szellemet Szent Márk éjszakáján. Vagy te vagy a lény igaz szereleme… vagy te ölted meg őt. Blue Sargent minden évben ott áll látó anyja mellett, amikor a halálra várók elsétálnak előttük. Blue sosem látja őket: ebben az évben viszont egy fiú válik ki a sötétből, és megszólítja őt. A fiú, Gansey, az Aglionby nevű helyi magániskola jómódú tanulója. Blue egyszer megfogadta, hogy távol tartja magát az Aglionby diákjaitól. A Holló Fiúkként ismert banda csak bajt hozna rá. De Blue megmagyarázhatatlan vonzalmat érez Gansey iránt. A fiúnak egy küldetést kell teljesítenie, amelyben három másik Holló Fiú is érintett: Adam, az ösztöndíjas hallgató, a kiváltságosok mintapéldánya; Ronan, a zabolátlan lélek, akinek érzelmi skálája a haragtól a kétségbeesésig terjed, és Noah, a csendes szemlélő, aki sok dolgot észrevesz, de nagyon keveset beszél. Blue-t már egészen fiatalon figyelmeztették: ő okozza majd igaz szerelmének halálát. A lány nem hisz az igaz szerelemben, ezért soha nem is aggódott emiatt. De ahogy az élete egyre jobban összefonódik a Holló Fiúk furcsa és baljóslatú világával, már nem olyan biztos a dolgában.

Első olvasásra beleszerettem ebbe a könyvbe és Maggie Steifvater stílusába. Nem a történetet szerettem meg annyira, habár az is kimondottan érdekes, nekem a karakterek tetszenek. Imádom a négy hollófiút, mind a négy igazán alaposan kidolgozott és érdekfeszítő karakter, saját gondokkal, problémákkal és jellemmel. Gansey, Ronan és Adam lettek az én kis kedvenceim és el se tudom mondani, mennyire várom a harmadik könyvet.

4. Richelle Mead: Vámpírakadémia és a teljes Vámpírakadémia sorozat

Fülszöveg:
A világsikerű sorozat első kötetében Lissa Dragomirt és Rose Hathawayt két év bujkálás után elfogják és visszazsuppolják a Montana erdőségeinek mélyén megbúvó Szent Vlagyimir Akadémia vaskapui mögé. A vámpíriskola a mora uralkodói családok és dampyr testőreik számára szolgál oktatóhelyül. Az akadémia falain belül a két lánynak különböző viszálykodással, rosszindulatú pletykákkal, tiltott szerelemmel és fenyegetésekkel kell megbirkóznia. De mindketten tudják, hogy a legnagyobb veszély a kapukon kívülről leselkedik rájuk.

A vámpíros könyvek között annyira nem kiemelkedő, de mint ifjúsági könyv igazán kellemes csalódás volt számomra. Egy 6 részes könyvsorozatról van szó, amit már befejeztem, és habár voltak gyengébb részek, mégis összességében a sorozat nagy kedvencem maradt. Különösen az tetszett, hogy itt nem a romantikán volt a hangsúly, hanem végig Rose és Lissa közti mély barátság volt mondhatni a legfontosabb, ezzel a barátság/ a testvériség fontosságát emelte ki az írónő. Kedvenceim Rose, Dmitrij és Christian.


5. Mats Strandberg - Sara B. Elfgren: A Kör és az Engelsfors trilógia

Fülszöveg:
Engelsfors. Egy apró, csodás kis város Svédországban, ahol hat lány épp csak elkezdte a középiskolát. Semmi közös nincs bennük – kivéve, hogy mindegyikőjükben ősi, ördögi erő lakozik. Az őszi szemeszter csak elkezdődött, amikor egy halott diákot találtak a suli egyik WC-kabinjában. Mindenki öngyilkosságra tippel. Mindenki, leszámítva a hat lányt, akik tudják az igazságot. Egy éjjel, amikor a hold kísértetiesen vörösen borítja be az eget, a lányok találkoznak a parkban. Nem tudják, hogyan és miért mentek oda, csak azt tudják, hogy szükségük van egymásra a túléléshez. Azt mondják, boszorkák. Egy ősi prófécia állítja, hogy ők a kiválasztottak. Ettől a naptól kezdve a gimiben már élet vagy halál a tét. És a lányoknak még sok mindent meg kell tanulniuk saját erejükről is. Az idő csak fogy. Valami vadászik rájuk, és ha nem ők találják meg előbb és pusztítják el azt, akkor ők halnak meg…

Azért szeretem annyira ezt az ifjúsági sorozatot, mert nagyszerűen ötvözi a fantasy elemeket a hétköznapi dolgokkal, miközben egyik sem nyomja el a másikat. A főszereplők remekül kidolgozott karakterek, és valahogy ezeket a könyveket is átlengi az a hamisíthatatlan svéd írói stílus és hangulat. És épp emiatt ennyire egyedi és szerethető.


Ez lett volna az én TOP 5 fantasy YA könyves listám. Nektek melyek a kedvenceitek? Mit ajánlanátok nekem, amit még nem olvastam? :)

5 megjegyzés:

  1. Én most épp a Hollófiúk második részét olvasom, nagyon örülök, hogy harmadik helyre tetted a sorozatot, mert nekem is nagyon tetszik, és én is elsősorban a fiúkat szeretem benne. :) Az Időtlen szerelem trilógia nálam is tuti befutó sorozat, a Csontvárost viszont még nem olvastam, de tervben van az is. Nekem még az Obszidián sorozat is tetszik, ha még nem olvastad, akkor tudom ajánlani.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Az Obszidiánt olvastam és nagyon nem tetszett. Írtam is róla, hogy miért, de tudom, hogy nagyon sokan szeretik. Én viszont nem értem miért lett ilyen közkedvelt, mikor gyakorlatilag az Twilight koppintása, csak vámpírok helyett űrlényekkel. Az első rész legalábbis az volt, a többit még nem olvastam. Így sajnos nekem az Obszidián nem jött be. :(
      Esetleg valami mást tudsz még ajánlani? :)

      UI: És igen, a Hollófiúk nagy kedvencem. :)

      Törlés
  2. Hát az az igazság, hogy én a Twilight-ot nem olvastam, csak filmen láttam az első két részt. Persze még így is feltűntek a hasonlóságok, de engem nem zavart annyira, el tudtam vonatkoztatni tőle. A második kötetben is volt olyan, hogy még mindig éreztem a párhuzamot a Twilight-al, de ott már sikerült más irányba kanyarítania a történetet az írónőnek. De mindegy, ami nem tetszik, azt kár erőltetni. :)

    Sajnos én mást nem tudok ajánlani, mert csak nemrég kezdtem el YA könyveket olvasni. Én ezekkel az összeset fel is soroltam, amihez eddig szerencsém volt. :) Ahogy te is írtad a bejegyzésedben, rám is igaz, hogy már nem vagyok tinédzser, és korábban nem is gondoltam volna, hogy ennyire tetszhetnek nekem az ilyen jellegű történetek.

    Várom a további toplistáidat is! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valamikor majd olvasni fogom az Obszidián folytatását és én örülnék a legjobban, ha levetkőzné a Twilight hasonlóságot, de az első könyvnél én nem tudtam elvonatkoztatni. :( Mondjuk annyi jó könyv van még előtte, hogy nem tudom mikor érek el az Ónixhoz, de egyszer biztosan sorra kerül. :)

      Még nem tudom milyen lista lesz márciusban, de a hónap végére csak kitalálom. :)

      Törlés
  3. Nem tudom, hogy olvastad-e, de nekemnagyon tetszett Alexander Brackentől - a sötét elmék c. Könyv.sajnos eddig nem jelent meg a2. Része,de remélem hamarosan meg fog. Főleg az eleje tetszett, az író nagyon jól bemutatta azta sötét világot, és azt, hogy milyen nehéz lehet ott élni. Nagyon ajánlom!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...