2012. ápr. 20.

Az Éhezők Viadala (film)


Úgy vártam ezt a filmet, ahogyan szinte semmit sem idáig a földön. Azt hittem már sosem érkezik meg a premier napja, de mégis így lett, tudom, hogy ez már majdnem egy hónapja történt, de csak most jutottam el odáig, hogy legyen időm véleményt írni róla. Hogy miről is szól a film, most nem írom le még egyszer, hanem megtalálható Az éhezők viadala címkék között. (Azt ugye ki sem kell emelnem, hogy Az Éhezők viadala Suzanne Collins azonos című trilógiájának első könyve, 2. könyv címe: Futótűz, 3. könyv címe: A kiválasztott).
Ennyi bevezető után lássuk, akkor milyen benyomásaim vannak a filmmel kapcsolatban. Röviden kifejezve: IMÁDOM!!!!

Habár azt meg kell mondanom, hogy sok mindent megváltoztattak a könyvhöz képest, sok mindent én magam nem így képzeltem el olvasás közben, de a filmnek mégis meg van az a varázsa, amit reméltem, és amit vártam. Lássuk elsőnek a castingot. Jennifer Lawrenve tökéletes választás volt Katniss szerepére, engem mindenképpen meggyőzött, Josh Hutcherson külsőre nem pont olyan amilyennek én Peeta-t elképzeltem, túl alacsony és a feje, olyan nem is tudom milyen, de nem helyes eléggé számomra. Liam Hemsworth pedig Gale-t alakította, vele semmi bajom nincsen, mert Gale-t még annyira sem szeretem, hogy érdekeljen, ki játszotta őt. Haymitch… hát igen, Woody Harrelson tök sármos meg minden, ahogyan a filmben van, de én Haymitch-et nála öregebbnek, még morcosabbnak, piásabbnak és sötét göndör hajúnak képzeltem… ami Haymitch karakterét illeti szerintem a könyvhöz képest szinte már kedvesnek és aranyosnak tűnt, nem kellett volna ennyire leegyszerűsíteni őt… hiszen a könyvben nagyon imádtam… itt meg csak egy átlagos pasi volt, legalábbis számomra.

Akiket még ki kell emelnem a szereplők közül, az Seneca Crane akit Wes Bentley alakított, őt az Amerikai szépségben szerettem meg, aztán meg a kislány, aki Rutát játszotta pont olyan volt amilyennek szerettem volna, csak nagyon keveset szerepelt, főleg a viadal ideje alatt, mikor Katniss-sel együtt voltak, nem lehetett érezni azt a szoros kapcsolatot ami kialakult közöttük, így nem is sikeredett annyira drámaira a halála… megható volt meg minden, de nem töltöttek annyi időt együtt, hogy Katniss ennyire kiakadhasson miatta. Aztán lássuk csak a történetet. Minden le lett egyszerűsítve, aminek néha örültem (nem volt olyan hosszú a viadalra való felkészítés, mint a könyvben, de mégis ez vette el a film felét), és voltak olyan változtatások, amiknek egyáltalán nem. Nem tetszett a fecsegő poszátás dísztű megoldása, az sem, hogy maga a viadal nagyon rövid ideig tartott, vagy legalábbis csak számomra telt el olyan gyorsan, minden le lett rövidítve és ennek köszönhetően, aki nem olvasta a könyvet az volt, hogy nem értett pár dolgot. (Például húgom, de azóta már elolvasta a trilógiát és ő is nagy fan lett!!!)

Ami kifejezetten idegesített, hogy a viadal többi résztvevői még annyi időt sem kaptak a szereplésre, ami a könyvben volt nekik, ott sem jelentek meg túl gyakran, hát akkor képzeljétek el mennyire ki voltam akadva, amikor megnéztem a filmet. Az ellenfelek közül gyakorlatilag csak Cato, meg a Hivatásosak kaptak ?nagyobb? szerepet, meg Ruta persze. De még az ő jeleneteiket is annyira megkurtították, hogy az egész filmhez viszonyítva olyan, mintha alig szerepeltek volna benne. Volt egy felesleges jelenet, amit szerintem ki lehetett volna nyugodtan hagyni, amikor Katniss a darazsak csípésétől kidől és az apja haláláról álmodik. Na ezt nyugodtan ki lehetett volna vágni! Ja és még valami ami nem nyerte el a szívemet, a végén a „mutánsok”, akiket szintén leegyszerűsítettek valami kutya-farkas keverékre, és ezzel tulajdonképpen elvették az egésznek a drámaiságát, a mutánsokat olyannak kellett volna csinálni, ahogyan a könyvben voltak.

Akkor lássuk olyan dolgokat is, amik kifejezetten tetszettek. Ruta halála megható volt, az a zene, ami alatta felcsendül annyira szomorú és szívbemarkoló, hogy esküszöm megkönnyeztem. A végén az öngyilkossági kísérlet szintén ebbe a kategóriába tartozik. A filmnek az egyik nagy előnye, hogy nem csak azokat a dolgokat láthattuk, amit Katniss, hanem sokkal mélyebbre merülhettünk a könyv világában. Volt azt hiszem kettő vagy több Snow elnök és Seneca beszélgetés, így láthattuk mire hogyan reagáltak… és a viadal ideje alatt szintén ez történt. Láthattuk a játékosokat az arénában, aztán meg azt, ahogyan a játékmesterek alakítják a történéseket odabent.

Végül pár gondolat a szerelmi szálról. Katniss és Peeta nem sokat romantikázik csakúgy, mint a könyvben, ez tetszett, nem tette nyálassá a filmet. De a végéről hiányoltam azt, amikor kiderül Katniss végig csak megjátszotta a fiú iránti szerelmét, és ennek ugyebár azt lett a vége, hogy haragban válnak el egymástól, mert Peeta joggal megsértődik a lányra, mert ő végig őszintén szerette.
A filmnek nem ott szakad vége, mint a könyvnek, hanem itt Snow elnök vészjósló tekintetével zárják le az egészet. Innen tudhatja a történetet nem ismerő néző, hogy itt még történni fog valami, mert az elnöknek nagyon nem tetszett a dolgok alakulása.
Összefoglalva, szerintem jó kis film lett, persze nem adhatta át a könyv hangulatát, de ez minden adaptációnál így van.
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=Bv9ni-qCbSs
10/8

3 megjegyzés:

  1. Még kacérkodom a gondolattal, hogy a könyvet elolvassam-e vagy sem, viszont a filmet épp a napokban láttam. Nekem az nem volt teljesen egyértelmű, hogy Katniss kit is szeret. Mert abban sem voltam biztos az elején, hogy az a csávó, akivel vadászott az erdőben csak szimplán egy úgymond "haverja-e" vagy gyengébb szálak fűzik-e hozzá, majd a viadalon összezavartak, mikor kívülről is a szerelmi szálról kezdtek beszélni és Katniss is rámozdult a sérült csávóra. De azért 1-2 külső dolog sugallta azt, hogy ez csak megjátszás Katniss részéről, de az ő viselkedéséből ez abszolút nem jött le nekem. Viszont összességében nagyon tetszett a történet, de még nem döntöttem el, hogy elolvassam-e, annyi minden más várakozik még a polcomon. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha még nem olvastad a könyvet, akkor minél hamarabb be kell pótolnod, szerintem a legjobb disztópia, amit eddig olvastam. Sokkal, sokkal, ezerszer jobb, mint a film.:)

      Törlés
  2. Kénytelen leszek akkor beiktatni vhova... :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...